Lag budsjett på 1-2-3

Et budsjett er et genialt verktøy for å få bedre kontroll på økonomien. Ved å sette opp budsjett kan man enkelt få oversikt over inntekt og utgifter. Mange bruker nok mer enn de tror.

Det kan virke vanskelig og kjedelig å sette opp budsjett, men det er faktisk ganske lettvint. Man deler vanligvis opp budsjettet i to hoveddeler: inntekter og utgifter. Vi har valgt å dele det i tre: inntekter, faste utgifter og variable utgifter. Denne inndelingen kan gjøre det enklere å få oversikt over hvor man kan spare. Kanskje er det noe man faktisk ikke trenger å bruke så mye penger på? Et realistisk budsjett kan ofte gi en åpenbaring om hvor stort forbruk man faktisk har.

Inntekter
Den enkle delen er som regel å føre opp inntekter, etter skatt så klart. Dersom man har felles økonomi med partner kan man sette opp totalbeløp for begge inntekter. Kanskje har man fast beløp til felles, og en liten sum til seg selv? Sett gjerne dette opp i egne bolker. Her kan man for eksempel lage mindre budsjetter for hver person dersom man i tillegg har regninger for dere selv. Kort oppsummert; skill penger som går til fellespotten fra de som går til hver enkelt.

Utgifter
Hvor tar pengene dine veien? Her er det som sagt lurt å dele utgiftene i to kategorier: faste og variable. Eksempel på faste utgifter er lån og forsikringer i tillegg til tv, internett, strøm. Dette er utgifter på ting og tjenester du ikke kan være foruten. Disse må du betale hver måned.

Variable utgifter er penger brukt på mat, klær og kafébesøk. Dette er utgifter som du selv kan regulere. Dette er også utgifter som er enkle å kutte ned på. Kjøp smart, så har du kanskje mulighet til å sette av en tusenlapp eller to ekstra til sparing.

Bli mer bevisst
Det er lett å undervurdere forbruk, og man kan fort glemme mindre utgifter som til sammen blir store summer. Tenk godt gjennom hele aspektet ved hverdagen din; bolig, transport, mat, alt. Bruker du mer enn du faktisk behøver? Når du ser inntekter og utgifter sammen kan du sette opp ideelt forbruk på hver av postene og bli mer bevisst når du for eksempel handler mat til uka. Kanskje får du mer til overs enn du tror?

Her har vi laget et eksempel på hvordan du enkelt kan sette opp budsjett i excel. Dette gir god oversikt - det enkleste er ofte det beste!